要旨|ABSTRACT


作品論文解説報告


次世代ショッピングモールAIMOの提案

平野浩太郎〈プロダクトデザイン学科教授・芸術工学研究所所長〉
澤 友規〈国際情報科学協会研究員〉
平本剛規〈国際情報科学協会研究員〉

ここでは楽しく親しみを持って利用できる新しい機能を取り入れた、次世代型オンラインショッピングモールAIMOを提案し、そのモデルを構築して、実証実験を行った結果を述べている。まず、1ではIPカメラによるリアルタイム映像を利用したオンライン相談が可能なショッピングモールを提案している。次に2ではここで構築するショッピングモールの利用法をユーザの立場で説明している。3ではAIMOに商店を出店する方法と店舗管理の手法について述べている。4ではAIMO自体の管理について述べている。最後に、むすびとしてAIMOの将来展望について述べている。

Proposal of the Next Generation Shopping Mall AIMO

HIRANO, Kotaro
Professor, Department of Product Design, Director of Design Research Institute
SAWA, Tomoki
NPO International Information Science Association, Researcher
HIRAMOTO, Takanori
NPO International Information Science Association, Researcher


With the recent progress on high-speed broadband communication by low price, we can easily access the Internet from our home, and the net shopping is rapidly growing in our daily life.
In this study, the next generation on-line shopping mall AIMO is proposed, which enables the conversation between guest and shop staff via real time video. Then the experimental results are presented by implementing a model system.
In Section 1, a new type of on-line shopping mall is first outlined in which a guest can consult with the shop staff using the real time video by IP camera. Next, Section 2 presents how to use the mall developed here from the user point of view. In Section 3, how to open a shop in AIMO and how to administrate shop is discussed. The administration method for AIMO itself is presented in Section 4.

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企業イメージ伝達のための映像コンテンツに登場するユーザーインタフェースの表現に関する考察

向井昌幸 〈プロダクトデザイン学科講師〉

近年、多くの企業‥‥特にメーカーや通信キャリアなどの企業が、各々が目指す事業の将来構想を映像化し、国内外の展示会で発表する取り組みが続いている。こういった映像コンテンツは『コーポレートメッセージ映像』と呼ばれており、筆者はこれまで、松下電器のコーポレートメッセージ映像の制作に携わりながら、その映像の中の登場人物が用いる近未来の情報・通信・AV機器のユーザーインタフェースデザインに取り組んできた。
この種の映像に登場する様々な機器や装置にとって、より良いユーザーインタフェースを備えていることは、欠くことの出来ない重要な要素である。そこで本研究では、映像コンテンツの中の機器の『使いやすさ』を評価するための評価軸を抽出し、それに基づいて今までに筆者が携わった企業メッセージ映像に登場する機器操作の評価を行う。そして、その取り組みから『近未来を背景とした映像コンテンツに登場する機器』ならではの『ユーザーインタフェースのデザイン訴求ポイント』を導き出すことに取り組んでいる。

A study of the representation of user interfaces appearing in the video contents for introduction of corporate message

MUKAI, Masayuki
Lecturer, Department of Product Design


In recent years, many corporations especially such as manufacturers of electric appliance and telecommunication carriers have been approaching to imaging their future concept of the respective business they should aim for and release them at various trade shows held both domestically and internationally.
Such video contents are called as "Corporate Message Videos". While the author has been engaged in the production of corporate message videos of Matsushita Electric Industrial, the author has also been involved in the user interface designs of information, telecommunication and AV devices that the characters in the images would be useful in the near future.
For those various equipments and devices appearing in these images, it is an important essential element that they should be equipped with better efficient user interfaces.
So the measurement standards will be sampled in this study in order to evaluate the "Usability" of the equipment in the video contents, and based on the results, the operation of the equipment appearing in the corporate messages videos in which the author has been so far involved, will be evaluated.
The author now spends his time to derive "the appeal points of the user interface designs"from such efforts, especially for "the equipment appearing in the video contents in the background of near future."

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本研究は、今日の世界状況の中でアートが果たす役割の歴史的重要性をふまえ、作品が多くの人々と向かい合う「アートの場」がどのような形で形成され、活用されているかを探求するものである。研究の対象は膨大なものになるため、まず参加研究者の過去からの研究テーマ、プロジェクトの経験を手がかりに、研究の主題を「アートの為の現代の空間・施設・建築」の検証においた。
第1章
ヨーロッパ、アメリカの美術館の今日的評価を中心に、岡部のポンピドゥーセンター設計、建設、展示デザインの経験を土台にし、今日のアートとアートの場を検証した。
第2章
ドイツの先鋭的な現代アートが展開される「アートの場」の中からケーススタディとしてハンブルガーバンホフを取り上げ、数年に渡る現地調査をふまえまとめた。

Research on the exhibition program and method in the museum 1

KOYAMA, Akira
Professor, Center for Design Studies
OKABE, Noriaki
Professor, Center for Design Studies
SUZUKI, Akira
Professor, Graduate School of Design Research
FUJIYAMA, Tetsuro
Associate Professor, Department of Environmental Design
HASHIMOTO, Eiji
Professor, Department of Visual Design
OUCHI, Katsuya
Associate Professor, Center for Design Studies
OKAMOTO, Tomohisa
Lecturer, Center for Design Studies

Recently, the art comes to assume a significant role to support human's mentality. The contemporary art changed into the installations which generate space not the devices which represent space. The museum turned into facilities for experience from an establishment for appreciation. This paper considers the museum, the place of the art where people have a dialog with a work.
Chapter 1)
In Chapter 1, we mainly treats contemporary museum where the use was converted into the art museum. They were evaluated on the basis of experience of the Pompidou Center in Paris which Okabe designed.
Chapter 2)
As a case study of the place of the art, Hambuger Bahnhof Museum in Berlin was discussed in detail. The ambiguous boundary of an architectural work and an art work was considered.

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本研究は、今日の世界状況の中でアートが果たす役割の歴史的重要性をふまえ、作品が多くの人々と向かい合う「アートの場」がどのような形で形成され、活用されているかを探求するものである。研究の対象は膨大なものになるため、まず参加研究者の過去からの研究テーマ、プロジェクトの経験を手がかりに、研究の主題を「アートの為の現代の空間・施設・建築」の検証においた。
従来のコレクション展示する場としての美術館が、80年代後半からアートという資源を用いた教育活動を行うようになって来た。鈴木の行ったワークショップに基づき、近年のミュージアムにおける教育プログラムの意義について論ずる。

Research on the exhibition program and method in the museum 2

KOYAMA, Akira
Professor, Center for Design Studies
OKABE, Noriaki
Professor, Center for Design Studies
SUZUKI, Akira
Professor, Graduate School of Design Research
FUJIYAMA, Tetsuro
Associate Professor, Department of Environmental Design
HASHIMOTO, Eiji
Professor, Department of Visual Design
OUCHI, Katsuya
Associate Professor, Center for Design Studies
OKAMOTO, Tomohisa
Lecturer, Center for Design Studies

Recently, the art comes to assume a significant role to support human's mentality. The contemporary art changed into the installations which generate space not the devices which represent space. The museum turned into facilities for experience from an establishment for appreciation. This paper considers the museum, the place of the art where people have a dialog with a work.
Since the later half of the 80s, the museum not only exhibits a collection, but comes to perform educational activities. Based on the workshop in Sendai mediatheque that Suzuki held, the significance of the educational program in recent years is discussed.


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