HELP

要旨|ABSTRACT


作品論文報告資料研究ノート

多様な情報資料へのアクセスに対応した「ブラウジング」環境…大学図書館の新しい環境整備手法に関する研究

鈴木明〈大学院芸術工学研究科教授〉
小山明〈大学院芸術工学研究科教授〉
曽和具之〈大学院芸術工学研究科准教授〉
見寺貞子〈大学院芸術工学研究科教授〉
山﨑均〈大学院芸術工学研究科教授〉
橋本英治〈大学院芸術工学研究科教授〉
荒木優子〈大学院芸術工学研究科准教授〉
久慈達也〈図書館研究員〉

本研究は図書館における閲覧環境についての考察である。ブラウジングは、図書館における書物の自由な閲覧方法として古くからある概念だが、現代の図書館においては特定の空間を示す名称にすぎない。ところが、同じ語「ブラウジング/ブラウザ」が、ウェブアーカイブにおいて閲覧環境(画面)のことをいい、多様な閲覧行為を可能とする環境を示す。現代の図書館における閲覧環境に欠けている「自由と多様性」を、ブラウジング概念の原義ともっとも新しいウェブ閲覧の両極に見ることができるのである。

 研究の方法は、ブラウジングの語と用例を文献・既往研究に当たり、他方、従来から図書館で行われて来たさまざまな閲覧のインタラクション(しつらいとふるまい)のなかに、現代の情報環境に対応しうる自由で多様な閲覧手法を発見した。
その知見に基づいた新しい「ブラウジング」環境整備の手法を明らかにすることが本研究の目的である。

Study of the Reading Space in Libraries―Strategy for the 'Browsing' Environment for a Flexible Access to the Contemporary Library Archives.


SUZUKI, Akira
Professor, Graduate School of Arts and Design
KOYAMA, Akira
Professor, Graduate School of Arts and Design
SOWA, Tomoyuki
Associate Professor, Graduate School of Arts and Design
MITERA, Sadako
Professor, Graduate School of Arts and Design
YAMAZAKI, Hitoshi
Professor, Graduate School of Arts and Design
HASHIMOTO, Eiji
Professor, Graduate School of Arts and Design
ARAKI, Yuko
Associate Professor, Graduate School of Arts and Design
KUJI, Tatsuya
Researcher, Library

'Browsing' in its old conception was the free reading style performed by a reader in the library. However, nowadays it is suggesting a specific space in the library in which one relaxes reading magazines and newspapers.

On the other hand, 'browsing' also refers to the Browser/Browsing of internet websites, where through a monitor infinity of digital archives can be freely examined.

Ironically, there is a strong connection in both the old and new conception of 'Browsing' as both environments offer free and diverse reading, a situation that is strongly lacking in modern libraries.

This research will investigate the etymology of the word 'Browsing' in historical books, and reference papers, looking at the same time at the different strategies of reading interaction that are able to adopt the contemporary environment of informational archiving.

The purpose of this research is to come up with a new strategy of design suitable with the browsing environment in contemporary libraries.

 page top


観相学的断片、あるいは、キャラクターの同定への試論

橋本英治〈先端芸術学部メディア表現学科教授〉
佐々木果〈先端芸術学部メディア表現学科非常勤講師〉
西村太一〈デザイン教育センター教授〉

本論文は、コミック・ストリップの父と呼ばれるルドルフ・テッフェールの小論『essay on physionomy』を中心にして、コミック(まんが)成立の思想的背景を考察することが目的である。18世紀から19世紀に爆発的に流行した観相学が、まんが、そして、そこで中心的役割を果たすキャラクターについていかなる影響を与えたのか。テッフェールの述べる「不変の記号」と「変化する記号」を中心に記号学的な視点から、見ることと記述することについて考える。そこに、逆説的に見えないものの存在を提示し、問題点を明らかにする。

Fragments of physiognomy or identification of characters


HASHIMOTO, Eiji
Professor, Department of Media Arts, School of Progressive Arts
SASAKI, Minoru
Lecturer, Department of Media Arts, School of Progressive Arts
NISHIMURA,Taichi
Professor, Center for Design Studies

In this paper, it is a purpose to consider a thought background of comic (cartoon) origin through a short essay 'essay on physiognomy' of Rudolph Töpffer that is called father of the comic strip. Did the physiognomy that had explosively become popular in the 19th century since the 18th century give any influence of the character that played a central role of comics strip and there? Mainly from "permanent sign" and "non-permanent sign" that Töpffer describes in the essay, we give consideration to the semiology aspect and the descriptions of comics. And it clears up paradoxically the questionable points though the sign of comics omited there.

 page top


映像文化の創出:京都「記録映画を見る会」の活動を振り返る
第2部:見たい映画を作る:後期における『西陣』の自主制作

森下明彦〈先端芸術学部造形表現学科教授〉

1955年京都市に「記録映画を見る会」が発足した(会員約700名)。シネ・クラブとしての会の目的は、上映の機会に恵まれていなかった自主制作の記録映画(およびその制作者たち)と人々との相互コミュニケーションの場を開くことであった。会は月一度の定期的自主上映を開催し、作家たちを招き上映会後の討論を行った。地域や職場に出かけた移動映写や会誌の発行なども手がけた。第二次世界大戦後における日本の文化運動の担い手を志向していた。「記録映画を見る会」が追求した見ることと作ることという2つの方針に応じて2部構成とした本研究の第2部は、会の後期の活動に焦点を当て、特に『西陣』の自主制作について記述する。2部構成の研究の結論として、「記録映画を見る会」の歴史的な意義を明らかにし、今日のメディア社会に生きる私たちにとっての知見を得たい。

Creation of New Culture: Activities of "Kiroku-eiga wo miru kai", Kyoto
Part 2: Making films: independent production of "Nishijin" in the late period


MORISHITA, Akihiko
Professor, Department of Plastic Arts, School of Progressive Arts

People's group named "Kiroku-eiga wo miru kai (literally a society for seeing documentary films)" was formed with members of approximately seven hundred in Kyoto in 1955. As a cine-club, the aim of the society was to open a new field of mutual communication between independent documentary films and other films which seldom had opportunities to be screened so far with cineastes included on the one hand, and citizens of Kyoto on the other. So the society started to hold regular independent showings once a month with guests of filmmakers and discussions after showings. It also carried on other related activities such as traveling screenings and publication of magazines. It preferred to be a section of the cultural movement in Japan after the second world war. Research is divided into two parts according to two principles of seeing and making which the society seemed to pursue. In this second part which focuses on activities of the society in the late period, independent production of "Nishijin" will be described. As conclusions of this two part study, historical significance of the society will be pointed out and some insights might be obtained for us who live in today's media-surrounded situation.

 page top


コメニウス教育学における高齢化社会での「生」の意義(そのI)

貴島 正秋〈デザイン教育研究センター教授〉

高齢化進行の中でのコメニウス教育学の意義及び人間の究極の目的は現世の生の永遠の生への準備である。コメニウスは老人は“生”に対置する“死”に対してどのように対応するかを言及し、老人は死をただ死ぬということではなく、正しく死ぬべきである。コメニウスは正しく死ぬことは術のうちの術であると考え、老齢期における学校での手段は "実例、規則と応用" であるとした。老人は壮健であれば、仕事から引退すべきではなく、何時までも仕事に従事すべきで、賢明に行動すべきである。そのためには老人は敬虔と道徳的厳格さを身につけるべきである。

The significance of the life in an aging society in the Comenius' pedagogy(I)


KIJIMA, Masaaki
Professor, Center For Design Studies

It is worth to think the significance of Comenius' pedagogy and the ultimate end of man in progressing of aging society. For Comenius, the life of this world is the preparation for the eternal life. Comenius referred to how to correspond to the death, in contraposition to the life. The old shall not deliberate the death as only to die, but to die rightly. Comenius regards rightly the death as the art of the arts. Comenius thought that the means in school of the oldtime were ‘Example Rule and Application'. If the old is healthy, he shouldn'd retire from his work perfectly ,but should engage in his work at any time. In addition, the old shall act wisely. Therefor, the old shall acquire his pious attitude and his moral rigidity.

Comenius, The life of this world, The eternal life, The old, The death, The School in the old age, To die rightly.

 page top


神戸芸術工科大学における英語教育について-現状と展望-

岡村光浩〈デザイン教育研究センター准教授〉

2010年度に実施される学科改組とカリキュラム再編に先立ち、筆者も参加して英語カリキュラムの見直し作業が進行中である。本稿では神戸芸術工科大学における英語教育の現状と展望について考えたい。

まず「芸工大で英語(語学)を学ぶ意味」について筆者の見解を述べた上で、開学以来の開講科目の変遷について概観し、「自己診断テスト」の結果や学生や教員からのアンケート・ヒアリング等の結果を踏まえて、現状の課題と今後対応につき考察する。また筆者の感じる「英語(語学)以前の問題」についても、事例を交えて論じたい。

English Education at Kobe Design University
-A Thought on the Present Situation and Visions for the Future-


OKAMURA, Mitsuhiro
Associate Professor, Center for Design Studies

On departmental reorganization scheduled in 2010, Kobe Design University is now reviewing its academic curriculum including English. In this paper, the author wishes to explain the present situation and visions for the future of English education in this university.

The author begins with explaining his personal view about the reason why students should study English (or another language) "even at KDU." Then he attempts to give a broad overview of the history of English education in this university through describing the change of classes offered. Finally he discusses about the challenges English department is currently facing, and visions for the future including some possible solutions. The author also intends to examine the issues on academic skills which may be "beyond" English education.

 page top


ダニエル・リベスキンドによる設計手法に関する考察
-トータル・セリエリズムについて-

尹智博〈デザイン教育研究センター助手〉

本論は、建築家ダニエル・リベスキンドによる設計手法の中に、その音楽的思考を読み取るものである。

ここでは特に、代表作であるベルリン・ユダヤ博物館のダイアグラムとして発表された「アルファベット」とカールハインツ・シュトックハウゼンやピエール・ブーレーズらによって推し進められた作曲法のひとつである「トータル・セリエリズム」との類似性について考察する。

A Study on the architectural thought of Daniel Libeskind
-Total Serialism-


YOON, Jibak
Assistant, Center for Design Studies

This paper is an attempt to interpret the musical idea from design approach of Daniel Libeskind.

The author examines analogy between 'Alphabet' released as the diagram of the Jewish Museum, and Total Serialism which is a composition method promoted by Karheinz Stockhausen and Piere Boulez.


 HOME

 page top