MAILHELP

要旨|ABSTRACT


作品論文報告資料作品


林内保全活動のリラクゼーション効果および環境学習効果の評価その2

古賀俊策 〈大学院芸術工学研究科教授〉
上原三知
〈デザイン学部環境・建築デザイン学科助手〉
杉本正美〈名誉教授〉
齊木崇人〈大学院芸術工学研究科教授〉

 本報告における調査・分析によって、以下のことが明らかになった。
1)探索路がない管理放棄された小面積の二次林環境下でも、密生する低木を除去するより能動的な林床管理後には、夏・冬ともに、日常的な室内での心理状態と比較して、複数のストレス要因が有意に低く、逆に「活気」を示す得点が有意に高い状態に改善される。
2)同じ管理放棄林でも、高木層に落葉樹が優占する場合は、冬に樹冠が開放されることで、林床管理だけでなく森林探索による林内活動後でもリラクゼーションを与える空間になりやすい。
 特に管理放棄林において、森林浴を直接的な目的としない林内探索や林床管理等の林内活動後にもリラクゼーション効果と、環境学習効果が複合的に期待できるという本研究成果は、都市域の中で断片化され、放棄された小面積の緑地空間もレクリエーションや環境学習のフィールドとして、複合的な活用が可能であることを示唆していると考えられる。

The relaxation effect of the bathing in the forest and the open space planning in the city No.2

KOGA, Shunsaku
Professor, Graduate School of Arts and Design
UEHARA, Misato
Assistant, Department of Environmental Design, School of Design
SUGIMOTO, Masami
Honorary Professor
SAIKI, Takahito
Professor, Graduate School of Arts and Design

 The purpose of this report is to evaluate the relaxation effect and the environmental education effect of natural conservation programs under abandoned secondary forest in summer and winter season. As a result, the following became in the clarifying.
1) It became clear that plural stress scores of psychological condition were significantly low in appearing, and, on the contrary, vigor scores of psychological condition were significantly high after the forest conservation work of both seasons, in comparison with psychological condition in the room.
2)Even as abandoned secondary forest, in deciduous tree forest of winter season, it is easy to become space of psychological relaxation after activity of forest floor management and forest search, because a crown opens it by fallen leaves.
 Thus, it became clear that forest conservation work in abandoned secondary forest was reduce psychological stress of a participant, and it is raising interest to imminent green environment, though the abandoned secondary forest.

 page top

 


神戸「ガーデンシティ舞多聞」
みついけプロジェクト4、みついけ南プロジェクト
コミュニティデザイン、スペースデザイン、コミュニティマネージメント

齊木崇人〈大学院芸術工学研究科教授〉

土肥博至〈学長〉
杉本正美〈名誉教授〉
小玉祐一郎〈デザイン学部環境・建築デザイン学科教授〉
川北健雄〈デザイン学部環境・建築デザイン学科教授〉
上原三知〈デザイン学部環境・建築デザイン学科助手〉

ヒメネス ベルデホ・ホアン ラモン
〈芸術工学研究科特別研究員〉
鎌田誠史〈大学院博士後期課程〉
長野真紀〈大学院博士後期課程〉
李勝煥〈芸術工学研究所特別研究員〉
宮代隆司〈大学院博士後期課程〉
橋本大樹〈芸術工学研究所特別研究員〉

 神戸「ガーデンシティ舞多聞」は、神戸芸術工科大学の約2km南にある旧舞子ゴルフ場で展開されている新規宅地開発プロジェクトである。神戸芸術工科大学は、施行者の都市再生機構より、平成14年度からデザイン計画策定業務を受託しており、大学、機構、そして住まう人々との連携による、新しいコミュニティづくりを目指している。
第一工区「みついけプロジェクト」では、平成14年度から、「コミュニティデザイン」「スペースデザイン」を実践。旧ゴルフ場の地形を生かした自然豊かなランドスケープと、ゆとりある宅地を実現し、平成18年3月に宅地引渡しが行われた。平成18年度は、主に「コミュニティマネージメント」が実践され、「ルールの活用」「共有財産(公園、緑地)の運用・管理」「インターネットによる新しい住まい方の情報発信」が準備・検討された。 
 続く「みついけ南プロジェクト」では、「みついけプロジェクト」で行われた「コミュニティデザイン」「スペースデザイン」「コミュニティマネージメント」の内容を引き継ぎ、平成18年度は「グループ向け宅地募集」「ワークショップ参加による住まう前のルールづくり」「ルールづくりと平行した住まいのイメージづくり」「コミュニティの世話人の選出」を実践した。 
 また、「みついけ南プロジェクト」以降、最終工区までの土地利用計画は、都市再生機構が作成した計画案に対し、大学から「みついけ」「みついけ南」両工区の実践内容を踏まえた修正案を提案し、その一部の採用が決定した。 
 現在と将来の入居者の、居住環境づくりに対する眼差しを育むことを目指した大学公開講座は、9、11、3月の計3回開催。 
本稿では、「ガーデンシティ舞多聞」の「コミュニティデザイン」「スペースデザイン」「コミュニティマネージメント」の実践内容を報告する。

Garden City MAITAMON in Kobe, MITSUIKE Project4, MITSUIKE MINAMI Project Community Design, Spatial Design, Community Management

SAIKI, Takahito
Professor, Graduate School of Arts and Design

DOHI, Hiroshi
President
SUGIMOTO, Masami
Honorary Professor
KODAMA, Yuichiro
Professor, Department of Environmental Design, School of Design
KAWAKITA, Takeo
Professor, Department of Environmental Design, School of Design
UEHARA, Misato
Assistant, Department of Environmental Design, School of Design

JIMENEZ VERDEJO, Juan Ramon
Special Researcher at Research Institute of Arts and Design
KAMATA,Seishi
The Arts and Design Division (Doctoral Degree Course), Graduate School of Arts and Design
NAGANO, Maki
The Arts and Design Division (Doctoral Degree Course), Graduate School of Arts and Design
LEE, Seung-Hwan
Special Researcher at Research Institute of Arts and Design
MIYASHIRO, Takashi
The Arts and Design Division (Doctoral Degree Course), Graduate School of Arts and Design
HASHIMOTO, Tomoki
Special Researcher at Research Institute of Arts and Design

 “Garden City MAITAMON" Project aiming at the new types of suburban inhabitance and the sustainable community, has been developed by Industry-University Cooperation consisted of Urban Renaissance Agency (UR) and Kobe Design University (KDU), with future residents' participations, in the former Kobe municipal golf course, which is in about 2km south of KDU.
 In the first development area named “MITSUIKE Community Project", the residents had already been transferred their properties, after the practice of “community design" and “spatial design" supported by KDU since 2002. The reservation of common green spaces and scenic resources of the former golf course has enabled the green settings richly endowed with nature and biodiversity, and the large compounds with gardens/yards and greenery. In the fiscal year 2006, “MITSUIKE" had practiced “community management" in order to prepare and examine “practical use of regulation", “the way to keep the common properties (parks and greeneries)", and “the way to inform the practices of new types of residences of MITSUIKE via Internet."
 The second development area named “MITSUIKE MINAMI Community Project" has succeeded the method of “community Design", “spatial design", and “community management" of “MITSUIKE". In the fiscal year 2006, “MITSUIKE MINAMI" had been practiced “group application", “residents' self-creating regulation by attending the workshops before their residing in", “creating the images of residences", and “selection of the managers of communities from future residents."
Moreover, KDU proposed to UR the revised plan for from the third to the final development areas, by considering the practices of the first two areas, and UR decided to partly accept the propose.
 Consecutive public lectures for the purpose of the improvement of future residents' consciousness to the living environment had been held three times in KDU in the fiscal year 2006.
 This paper reports the practices of “community design", “ spatial design", and “community management" of “Garden City MAITAMON."

 page top

 

 本稿は、韓国・東西大学及び中国・北京理工大学とともに2005年度から開始した、3大学院間の国際共同研究として実施した韓国河回村調査の報告である。1)建築と集落、2)家具と生活用具、3)仮面劇、4)3D制作、の4項目に分け、各大学のスタッフが参加する混成チームで調査を行った結果、以下のことが明らかになった。
 河回村は全体的に観光地としての性格を強めており、そのことが村落内の敷地・建築物の用途変化に顕著に反映されていることがわかった。河回村における独自の家具の存在は確認できず、造りつけ家具の活用が積極的に行われていることが明らかになった。仮面劇のストーリーは朝鮮時代の韓国の階級制度を風刺した内容であり、サンミンと呼ばれた一般階級の庶民たちが唯一大っぴらにできる娯楽であるとの推測を得られた。 元々は神事芸能であった祭りの根底には豊穣、安全、健康などの祈りが込められているが、グロテスクな支配層の仮面や生動感あふれるユニークなつくりの仮面をみても娯楽と社会風刺の意識が強かったのではないかとの推測も得られた。

International Collaborative Research Project with Dongseo University of South Korea and Beijing Institute of Technology of China
- The Hahoe Folk Village in Andong,South Korea as a case study


OTA, Syosaku
Professor, Department of Product Design, School of Design
FUJIMOTO, Syuzo
Professor, Department of Plastic Arts, School of Progressive Arts
IMAMURA, Fumihiko
Professor, Department of Visual Design, School of Design
MATSUMOTO, Mihoko
Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
KAWAI, Hiroyuki
Professor, Department of Visual Design, School of Design
SANO, Hirozo
Professor, Department of Product Design, School of Design
YASUMORI, Hiromasa
Assistant Professor, Department of Plastic Arts, School of Progressive Arts
SAIKI, Takahito
Professor, Department of Enviromental Design, School of Design
YAMANOUCHI, Makoto
Associate Professor, Department of Enviromental Design, School of Design
YANAGISAWA, Kiwamu
Assistant, Graduate School of Arts and Design
TAMAGAWA, Eri
Assistant, Graduate School of Arts and Design

 This research is part of a collaborative project with Dongseo University of South Korea and Beijing Institute of Technology of China. Graduates students and professors from the three universities carried out a research on Hahoe Folk Village, in the north province of Gyeongsang South Korea. The research was divided in the following 4 themes: 1) Architecture and Villages, 2) Furniture and household tools, 3) Hahoe Pyolshingut Mask Drama and 4) 3D modeling.
 The conclusions of each theme were as followed: Building sites of this village have reflected a remarkable change after becoming an affluent tourist spot. Specific peculiarities in its furniture were not found, most appeared to be adapted built-in furniture. The stories of Pyolshingut Mask Drama portray the ranked structure of the society before the country's division. Although, being previously a religious festivity as a pray for good harvest, security and health, it developed unto a social satire for the amusement of its people by the use of unique and expressive masks.

 page top

 

 我々は2005年に中国・山西省の霊石県にある王家大院の高家崖エリアにおいて、建築の実測調査と建築彫刻の調査を行った。2006年には、これに引き続き紅門堡エリアの実測調査を行うとともに、山西商人が築いたその他の4つの大院における建築の装飾や配置構成の調査を行い、王家大院の位置づけを考察した。
その結果、次のような成果を得ることができた。
1) 紅門堡エリア全体の実測図(平面図・断面図)を作成した。
2) 建築の配置構成、空間構成の面では、丘陵に立地するために四合院の区画を南北方向に多く展開させ、窰洞を包含した点が、王家大院のみにみられる特徴である。
3) 建築装飾の面では、磚刻、木刻、石刻のいずれも、量・規模・モチーフの多様性において王家大院が最も優れている。

On the conservation and the practical use for Siheyuan as cultural heritage
-Wangjia Dayuan as an example-


YAMANOUCHI, Makoto
Associate Professor, Department of Environmental Design, School of Design
SAIKI, Takahito
Professor, Department of Environmental Design, School of Design
OTA, Syosaku
Professor, Department of Product Design, School of Design
YANAGISAWA, Kiwamu
Assistant, Guraduate School of Arts and Design
HUANG, Kuopin
Lecturere, Guraduate School of Arts and Design

 In August 2005, we made a field survey on the ground plan and the carving on architectures at Gaojiaya area in Wangjia Dayuan, Shanxi, China. And continually, we made the same survey at Red-Gate Fort area in Wangjia Dayuan in September 2006. In addition, we made a research on the other 4 Dayuan constructed by the Shanxi merchants for comparison with Wangjia Dayuan, in March 2007.
Through these researches, we had the following results.
1) We could make the surveyed drawings of the ground plan and the section in Red-Gate Fort area.
2) Considering in the aspects of the site planning and the construction of spaces, Wangjia Dayuan has two peculiarities because of standing on the hilly area. The one is that the rows made of Siheyuan (quadrangles) are arranged in so many lines (4 lines) from the south to the north in this site. And the other is that this complex of Siheyuan contains many cave dwellings.
3) In the each aspect of the amount or the scale or the variety of the motif, Wangjia's architectural carvings (which are made of woods or stones or bricks) are the most excellent among the 5 Shanxi marchant's Dayuan.

 page top

 


ルロ神舞会にみるチベット宇宙を象徴する要素の分析

玉川絵理〈大学院芸術工学研究科助手〉

 中国青海省アムド地方で行われる「ルロ祭り」は、古代儀式の四つの要素(シャーマニズム、供物、犠牲、占い)が今でも行われている珍しい季節祭である。この祭にみられるチベット宗教の特徴に注目し、祭典の様々な様相をとりあげ意味を解説する。
 本研究は、人間の信仰心へと誘う実体を紹介すると共に、それらが人々の思考段階の局面として現れその世界観がどのように物質的な領域や精神的な領域に振り分けられ図像的に表現されるかを述べる。

Decomposing Elements of the Lurol Festival of Tibet as a way of Interpreting the Tibetan Cosmology

TAMAGAWA, Eri
Assistant, Graduate School of Arts and Design

 This paper analyses elements of the Lurol Festival, a seasonal festivity in the Qinghai's Region of Tibet. It is one of the few festivals in which the basic four elements (shamanism, offerings, body-piercing or self-torture, fortune telling) of ancient rituals are still performed. This research aims at finding facts that push people into the belief of something, how these beliefs appear as a phase of human thinking, when man divides the world into material and spiritual realms and graphically expresses the world.

 page top

 

 カメラ・オブスキュラは、世界を捉える正確な視点を提供する視覚装置として、太陽観察や絵画制作に、主にヨーロッパ文明の中で長い年月に渡って使用されてきた。
 人間の身体が作り出す曖昧で不確実な視覚を取り除き、光学に基づく客観的真理と信じられてきた暗箱は、1839年、像を科学的に銀板に定着する写真術がダゲールによって発明されると、その役目を終えて急速に衰退し、特に最も古いスタイルである建物型のカメラ・オブスキュラは、「科学的見世物」として大衆娯楽に変化していく。ヨーロッパやアメリカの風光明媚な場所に設置された「パブリック・カメラオブスキュラ」は今もわずかに現存する。
 スコットランドEdinburghの視覚美術館に併設された単眼のオブスキュラ、Isle of Man(マン島)から海を望むパノラマ・スタイルの複眼オブスキュラを、2006年9月に訪ねて調査を行った。さらにカメラ・オブスキュラの隆盛末期の中に、社会や文化が作り上げる視覚意識の変容を追う考察を試みた。

Research of the Camera Obscura

MIYAMOTO, Ryuji
Professor, Department of Media Arts, School of Progressive Arts
YANAGI,Miwa
Associate Professor, Department of Media Arts, School of Progressive Arts
HASHIMOTO,Eiji
Professor, Department of Media Arts, School of Progressive Arts
OKAMOTO,Tomohisa
Assistant Professor, Center for Design Studies

 As a visual device that provides accurate views of the world, the camera obscura has been in use for centuries, mainly within the sphere of European civilization, both as a tool for solar observation and as drawing aid for artists.
 While surpassing the imprecise and erratic sense of sight afforded by the human body, and coming to be accepted as an objective truth grounded in optics, in 1839, with Daguerre’s invention of a photographic method for chemically fixing an image onto a silver plate, the role of this “dark box” entered a period of rapid decline. The oldest examples of camera obscuras, which were architectural creations, were soon transformed into “scientific spectacles” for popular entertainment. A small number of these “public camera obscuras”, built on sites of natural beauty in Europe and the U.S.A., remain today.
 In September 2006, we visited and carried out research at the single-lens camera obscura at Outlook Tower in Edinburgh, Scotland and the multi-lens camera obscura on the Isle of Man, which affords a panoramic view of the ocean. Furthermore, we have attempted to trace the transformations in visual consciousness brought about by society and culture during the fall in prosperity of the camera obscura.

 page top

 

 まんが・アニメーションの分野で表現活動を行なおうとする者を指導していくための教育学の確立を目的とした本研究は、その土台として表現技法史研究が欠かせないとの考えの下、歴史研究のための基礎情報の収集・整備に着手するとともに、そのような活動を支える基本的な理念の確立を目指し、さらには教育現場への応用のあり方を検討した。
 この1年の成果として、具体的に以下の2つの活動を報告する。1つは歴史研究のための基礎データの収集・整理を開始し、まんが書籍・雑誌蔵書のデータベース化を行なったことであり、その経過において明らかになった問題点が検討される。もう1つは、教育活動の場においてこのようなプログラムを実践に移したことであり、その意義の検証が行なわれる。

A fundamental research on the history of techniques of expression in Manga and Animation to establish pedagogy in the field

SASAKI, Minoru
Associate Professor,Department of Media Arts,School of Progressive Arts
OHTSUKA, Eiji
Professor,Department of Media Arts,School of Progressive Arts
IZUMI, Masafumi
Assistant,Department of Media Arts,School of Progressive Arts

 This research aims at establishing pedagogy to guide people wishing to express themselves in the field of Manga and Animation. Since to carry out this aim, historical research on the techniques of expression is indispensable, we collected and rationalized the basic information for this historical research. At the same time, we are aiming at establishing basic ideas for research on the history of expression techniques. Finally, we examine how we can apply the result of this research to the classroom.
We report two activities which we did during the 2006 academic year. In one activity we made a database of our collection of books and magazines relating to Manga, aiming to collate and classify basic data for historical research. In this report, we discuss what we found in the process of making this database. In a second activity we put our program into practice in our classrooms. Finally we examine the meaning of what we have done and consider the next steps.

 page top

 


生成りの造形
-木地師の聞き取り調査から-

安森弘昌〈先端芸術学部造形表現学科講師〉

 森と共に暮らし、何世代にもわたって木の文化を創り上げてきた木地師という集団が、かつて日本の各地に存在した。木地師とは椀・盆・杓子等の木地を作る木工職である。奈良県五條市の新子薫氏は昔ながらの独特な技術で栗の木による杓子の製作を行っており、最後の木地師と言われている。本研究は、新子氏からの聞き取り調査をもとに木地師の生活と杓子作りについてまとめ、失われつつある木地師の技術を記録するとともに魅力ある生成りの造形の背景について考察している。

The report of the soulful
-form -based on interviews with “Kijishi”-


YASUMORI, Hiromasa
Assistant Professor, Department of Plastic Arts, School of Progressive Arts

 The group called “Kijishi” that had lived with the forest and created the culture of the tree across several generations existed in various parts of Japan before. “Kijishi” is the woodworker that makes wooden wares such as the bowl, the tray, and the wooden spoon.
Mr. Atarashi in Nara Prefecture is called the last “Kijishi” to produce the wooden spoon with chestnut tree in a peculiar technology. This report based on interviews with Mr. Atarashi talks about the life of “Kijishi”, the technology of making the wooden spoon that is being lost and the consideration for the background of the soulful form of the works.

 page top

 

 本研究はグラフィックデザインという観点から、社会の変化とデザイン思想との関係に注目し、その調査・分析・批評を行うものである。その成果はA4判120頁前後の出版物として出版社において季刊雑誌形式で刊行され、全国の一般書店店頭で市販される。
研究主題は、グラフィックデザイン・美術・建築・プロダクト・文字・文学・映画映像・思想史などデザインが関わるべきすべての分野にわたり、グラフィックデザインはいまどのように指向されるべきなのか、多くの知と表現の事例を誌面に動員して印刷メディアにより市場に供されるものである。
 その内容は、この季刊誌に毎号設定される「特集」に対し、特別講義をはじめ、優れたゼミの成果など、学内外に広くテ-マや素材を求めるものである。
 これは、デザイン教育における思考の錬磨と、本学の存在告知を展開しうる媒体活動としても位置づけられる。

Research on design thought and its expression medium

TODA, Tztom
Professor, Department of Visual design, School of Design

AKAZAKI,Shoichi
Professor, Department of Visual design, School of Design
TERAKADO,Takayuki
Professor, Department of Visual design, School of Design
ARAKI,Yuko
Associate Professor, Department of Visual design, School of Design
EIGEN, Masahiro
Assistant, Department of Visual design, School of Design
KAWAI,Hiroyuki
Professor, Department of Visual design, School of Design
KOYAMA,Akira
Professor, Center for Design Studies

 From a viewpoint of graphic design, this research performs its investigation, analysis, and criticism paying attention to the relation between change of environment and design thought. The result is published in quarterly magazine form in a publishing company as a publication A4 seal 120 page, and is marketed at general bookstore all over the country.
 The research theme -graphic design- all the fields with which designs, such as - fine arts, construction, product, typography, literature, movie image, and a history of thought.And graphic design mobilizes - how it should be directed now and - various knowledge and an expressional example in pages, and a market is presented with it by printing media.
 The contents ask for a theme or a material widely outside in the university, such as a result of a seminar or the special lecture to this quarterly specially and having excelled in it to the "special theme" .
 This is regarded as practice of the thinking in design education also as medium activity which can develop a KDU's existence notice.

 page top

 


21世紀初頭にみるファッション・人・環境に関わるデザイン事例の調査研究

○研究代表者
佐々木煕〈名誉教授〉

○研究分担者
見寺貞子〈デザイン学部ファッションデザイン学科教授〉
野口正孝〈デザイン学部ファッションデザイン学科教授〉
逸身健二郎〈デザイン学部プロダクトデザイン学科教授〉
橋本英治〈先端芸術学部メディア表現学科教授〉
藤山哲朗〈デザイン学部環境・建築デザイン学科准教授〉

柊 伸江〈元・デザイン学部ファッションデザイン学科助手〉

 21世紀に入り、我々を取り巻くファッション環境は、多岐にわたり変容しつつある。急激な少子高齢化、貧富差のある格差社会、地球環境の悪化や資源の枯渇、ITの進歩による経済構造の変化など、人間・環境・経済の相互間に世界的規模で新たな影響を及ぼしている。本報で記載しているファッション環境とは、ファッションが社会的な広がりに至った環境をいい、ファッション環境デザインとは、そこで人間の内面である個性、創造性、感性の発揮と深く関わってくるデザインのことを示している。
 本研究は、21世紀の初頭におけるファッション・人・環境に関わるデザインを、さまざまな課題を抱えながら社会背景と影響し合う関係の中で現れ始めている新たな事象を考察し今後のデザインの方向性を見出すことを目的とする。

An investigation study of a design example about fashion / person / environment in the the 21st century beginning

SASAKI, Hiromu
Honorary Professor

MITERA, Sadako
Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
NOGUCHI, Masataka
Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
ITSUMI, Kenjiro
Professor, Department of Product Design, School of Design
HASHIMOTO, Eiji
Professor, Department of Media Arts, School of Progressive Arts
FUJIYAMA, Tetsuro
Associate Professor, Department of Environmental Design, School of Design
HIIRAGI, Nobue
Former Research Associate, Department of Fashion and Textile Design, School of Design

 The 21st century begins and our fashion environment is changing variously. Sudden declining birthrate and advanced age, difference society with a poverty and wealth difference, aggravation of earth environment, the depletion of resources, and change of economic structure by progress of information technology have a new influence on a mutual interval of a human being, environment and economy with scale of the world.
 Fashion environment mentioned by this report is the environment where a fashion reached a social expanse and fashion environmental design is a design about human inside like the personality, the creativeness, and the sensitivity.
 This study considers a new phenomenon of the fashion environmental design that begins to appear in a social background and relation influencing while having various problems and is aimed at finding directionality of a future design at the beginning of the 21st century.

 page top

 


産学連携による地場産業の活性化に関する実践的研究
-西脇市中心市街地における「ものづくり」をキーワードにした「町おこし」の事例報告-

野口正孝〈デザイン学部ファッションデザイン学科教授〉
佐々木熙〈名誉教授〉
見寺貞子〈デザイン学部ファッションデザイン学科教授〉

川北健雄〈デザイン学部環境・建築デザイン学科教授〉
瀬能 徹〈デザイン学部ファッションデザイン学科准教授〉

研究協力者
岡本忠士〈大学院総合デザイン専攻〉

 西脇市の中心市街地は、地場産業である先染綿織物の播州織の低迷とともに、人口の減少、住民の高齢化の進行に伴い、商店街が衰退し、活気が減少している。本プロジェクトは、「ものづくり」をキーワードにした地場産業の活性化と「町おこし」を目的にして、西脇商工会議所、播州織産元協同組合と産官学連携を行い、播州織を用いたシャツ製品の開発をすると共に、空き家を改造したショップや工房館を開くものである。これらの運営は、地元住民のボランティア組織「西脇TMO」とともに行い、住民とのコミュニティを形成しつつ、若者を呼び戻して「町おこし」を目指す。本プロジェクトの1年間の成果と研究の報告を行う。

A practical study about activation of local industry by industry-university cooperation
-An example report about "town revival" in a central town area of Nishiwaki City with a key word of "the making of thing" -


NOGUCHI, Masataka
Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
SASAKI, Hiromu
Honorary Professor
MITERA, Sadako
Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
KAWAKITA, Takeo
Professor, Department of Environmental Design, School of Design
SENOU, Tohru
Associate Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design

OKAMOTO, Tadashi
Intergrated Design Division, Graduate School of Design Research

 The population of Nishiwaki City decreased with slump of Bansyuori of the cotton textiles which is local industry. Aging of inhabitants progressed, a shopping district declined, and vigor of a town decreased in a central town area. In this project we cooperate with the Nishiwaki chamber of commerce and a cooperative of a business firm of a bansyuori production center, develop a shirt product with Bansyuori and remodel an unoccupied house and open shop and studio building . Volunteer organization "Nishiwaki TMO" plays a key role and performs these administration. This project calls back a youth and performs the making of town while forming community with inhabitants. This report is result of one year of this project.

 page top

 

 ユニバーサルデザインは、世間一般に認知されつつあるが、まだ高齢者・障害者専用のデザインだと思われがちである。しかし、本来のユニバーサルデザインとは、「すべての人が快適に暮らせる生活環境での実現」という意味をもち、この考えでの普及にはまだ至っていないのが現状である。今後、ユニバーサルを視点とした社会・経済構造に移行しつつある中、デザインを目指す学生たちにとっても、必要不可欠なテーマであると考える。これらの背景をふまえて、2005年5月、ユニバーサルデザインを学生の視点から考えるプロジェクト・even art project(イーブン アート プロジェクト)が設立された。
 本報は、設立後、2年目である2006年度の活動内容とその成果について報告する。

The new study of “Universal Design” through EVEN ART PROJECT
-through activities in 2006-


MITERA, Sadako
Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
TANIGUCHI, Fumiyasu
Assistant Professor, Department of Plastic Arts, School of Progressive Arts
SENOU, Thoru
Associate Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
FUJIMOTO, Syuzo
Professor, Department of Plastic Arts, School of Progressive Arts
SAGARA, Jiro
Professor, Department of Product Design, School of Design
KAWAKITA, Takeo
Associate Professor, Department of Environmental Design, School of Design
HIIRAGI, Nobue
Former Assistant, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
Han, Sun rim
Assistant, Department of Fashion and Textile Design, School of Design

 “Universal Design” is still tend to be regarded as design for older and disabled people, although it's receiving a certain acknowledgment in our society. Originally, the word “Universal Design” means “design which enable ALL PEOPLE to live comfortable life”. But this concept can't be said to be widespread among our society at the moment. “Universal Design” is indispensable theme for students studying design because our society is now shifting to new social and economic system in which “Universal” point of view has more importance. “Even Art Project” was established with these backgrounds and we are trying to comprehend “Universal Design” from the viewpoint of students throughout the project.
 In this report, we'd like to introduce the project activities and its results of 2006, the second year of this project.

 page top

 

 近年、インタフェースデザインの学術的な研究分野として進歩を遂げているユーザ工学において、機器やソフトウェアの操作性の向上を目的とするユーザビリティ工学に比べ、モノやコトの役立ち方の構想に取り組む“ユーティリティ”の研究は緒に就いたばかりだと言えよう。工業デザインの現場では特に、ユーザーインタフェースのデザインプロセス・アイデアの展開手法・表現手法などの確立が急がれており、その現状に対応すべく、今回の取り組みではユーティリティの表現手法に焦点を当て、その教育手法の構築を目標とした。
 本報告では、ユーティリティの表現手法として“シーンスケッチ”を取り上げ、その表現についての要点を明らかにする取り組みと、この手法を学習者に対して効果的に伝達するためのカリキュラムの立案および、それを実施した際の活動内容から得た、表現テクニックの要点まとめ及び課題設定の指標について記述しておきたい。

Efforts on introducing an expression method for “Utility” to design education

MUKAI, Masayuki
Associate Professor, Department of Product Design, School of Design
SOWA, Tomoyuki
Assistant Professor, Department of Product Design, School of Design
TANIGUCHI, Fumiyasu
Assistant Professor, Department of Plastic Arts, School of Progressive Arts
YASUMORI, Hiromasa
Assistant Professor, Department of Plastic Arts, School of Progressive Arts

 In user engineering that has been progressing as an academic research field for interface design in recent years, it is fairly said that the research on “Utility,” which works on how objects or matters can be useful, is still in its early stage as opposed to Usability Engineering whose purpose is to improve operability of devices or software. Especially in the field site of industrial design, there has been an urgent demand for establishing methods to develop/express design processes or ideas for user interface. In response to such situation, our efforts this time focus on the expression method for Utility and aim to establish its educational method.
 This report takes up a “scene sketching” as an expression method for Utility and describes efforts on identifying the main point of such expression, planning of curriculum for effectively communicating this method to learners, the highlight of expression techniques that were obtained through activities based on such curriculum as well as indicators for assigning challenges.


 HOME

 page top